Project omschrijving
Er voltrekt zich een stille revolutie in Nederland. Ook wie nog niet heel digivaardig was, is nu dagelijks online aan het vergaderen, lesgeven, dineren, pubquizzen en livestreamen. Met alle hilarische en pijnlijke situaties die daar bij horen. Maar het brengt ons dichter bij elkaar en houdt ons bij de les. Bovendien bespaart het veel kosten, energie en CO2-uitstoot. De balans na 6 weken online onderwijs.
Op tijd
Pubers hebben een bloedhekel aan vroeg opstaan, dus ze zijn heel blij dat ze de wekker niet meer om half 7 hoeven te zetten om op tijd in de les te kunnen zijn. De laatkomers van weleer, zijn nu dezelfden die om 1 minuut voor de les begint wakker worden en vanuit bed meedoen. Wij hanteren nu de regel: camera aan, dus zorg dat je aangekleed en (eventueel) opgemaakt bent. De kapsels worden steeds wilder, maar de koppies zijn er bij.
Orde houden
Leerlingen hebben sneller door wat de mogelijkheden van de online tools zijn, dan de gemiddelde docent. Ze nemen de les over, dimmen de microfoons of gooien hun klasgenoten uit de les. Ook kunnen ze heel goed multi-tasken: eten, roken, gamen, whatsappen, de hond uitlaten en ook naar het toilet kan prima gecombineerd worden met de les op afstand. Dankzij de mute-knop heeft niemand daar last van, zo lijken het vaak heel ordelijke lessen. Tot iemand vergeet om de microfoon uit te zetten en de muziek door alle kamers knalt…
Chatbox
Een geweldige uitvinding is de chatfunctie, waarin de studenten vragen kunnen stellen en beantwoorden. Niet door elkaar, zoals vaak in de klas, maar keurig onder elkaar en iedereen komt aan bod. Ook als de microfoon is uitgevallen, kun je toch contact hebben. Maar of de emoticons een goede graadmeter zijn voor hoe ze zich echt voelen, dat betwijfel ik.
Aanwezig
Uit de aanwezigheid bij de lessen maak ik op dat mijn studenten hunkeren naar kennis, nee grapje, naar elkaar. De sociale functie van school wordt het meest gemist, zeggen ze zelf. Ook al is het online behelpen, alleen het idee dat je samen bezig bent, doet goed. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Een enkeling slaapt rustig verder, nadat hij is ingelogd. Maar dat deed hij anders in de klas ook meestal.
Maatwerk
Het enige wat lastig is in een online les is persoonlijke uitleg geven. Dat kan schriftelijk via mail of een voortgangssysteem, maar dat is heel tijdrovend. En dan mis je het directe contact, waarbij je kunt controleren of je goed begrepen wordt. En dat is toch de essentie van het onderwijs.
Femke Zwaal is parttime docent Nederlands en Burgerschap op het Koning Willem 1 College.