Naast haar advieswerk voor Spirit of the Age, is Femke Zwaal docent op het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Haar studenten zijn 18 jaar of ouder en doen de beroepsbegeleidende leerweg (BBL): ze werken bij een leerwerkbedrijf en gaan 1 dag per week naar school. Ze worden opgeleid tot commercieel medewerker of junior accountmanager en Femke geeft hen het nieuwe vak Duurzaamheid. Wat betekent duurzaamheid voor hen en voor hun toekomst?

Bij de eerste kennismaking vraag ik hoe ze naar school zijn gekomen. De meesten komen met de auto, ondanks het feit dat de school 10 minuten van het station ligt en er amper parkeerruimte is. Ik vraag ook hoeveel dagen ze werken, hoeveel tijd ze voor school hebben en of ze redelijk worden betaald door hun stagebedrijf. Dat goede arbeidsvoorwaarden, recht op onderwijs en zorg voor gehandicapten en ouderen ook bij duurzaamheid horen, hadden ze niet verwacht. Laat staan dat duurzaamheid een groeimarkt is, waar volop kansen liggen voor jonge ondernemers en verkopers zoals zij.

Inmiddels zijn we een paar maanden onderweg. Ze hebben hun ecologische voetafdruk gemaakt (die varieert van 1,8 tot 10 ha) en weten wat ze kunnen doen om die te verkleinen. Maar ze hechten toch meer aan de triple V (vliegvakanties, vlees en vervuilend vervoer) dan aan de triple P. Alleen die P van Profit of Prosperity spreekt hen wel aan. Dit volgt ook uit de Young Mentality-test die ze hebben gedaan: ze blijken allemaal extraverte statuszoekers te zijn, de groep die volgens Motivaction en Young Works het minst met duurzaamheid heeft.

Toch kunnen ze niet om de wekelijkse stroom aan duurzaamheidsnieuws die ik ze geef heen en ontdekken ze langzaam maar zeker dat duurzaam de norm begint te worden. Mede dankzij Arjan Lubach, die ook regelmatig een ‘lesje’ duurzaamheid geeft: over klimaatverandering, bio-industrie, foute kleding, Zwarte Piet.

Sterker nog, veel studenten volgen de ontwikkelingen op de elektrische automarkt met grote belangstelling en zouden graag een keertje in een Tesla rijden.

Ze zijn nu klaar voor de volgende stap: kijken wat grote bedrijven (Heineken, Philips, Unilever) aan duurzaamheid doen en onderzoeken wat er in hun eigen bedrijf verbeterd kan worden. En berekenen wat dit oplevert. Nog even en ze staan in de Duurzame top 100.”